Prof. Dr. rer. pol. habil. Ulrike Schultz

Dozentin für Entwicklungssoziologie und -ökonomie

Tel.: 03921 - 916193
E-Mail: ulrike.schultz@thh-friedensau.de

Ulrike Schultz

Vita

Biographische Daten

  • Geboren am 28.9.1960 in Stuttgart.
  • Abitur 1980 in Kassel
  • Verheiratet, 4 Kinder

Akademische Ausbildung

1981-1989 Studium der Volkswirtschaftslehre und Soziologie in Dublin, Marburg und Berlin
1989 Diplom in Volkswirtschaftslehre
1995 Promotion am Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der FU Berlin über das Thema: „Nomadenfrauen in der Stadt: Die Überlebensökonomie der Turkanafrauen in  Lodwar/Nordkenia
2006 Habilitation in Soziologie am Fachbereich Politik- und Sozialwissenschaften der FU Berlin

Hochschultätigkeit

1990 - 1992 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Soziologie im Forschungsprojekt  Geschlechterverhältnisse und sozialer Wandel in Kenia
1995 - 1997 Lehraufträge am Institut für Soziologie und Institut für Ethnologie an der FU Berlin
1998 - 1999 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Fachgebiet Agrarmarktlehre der HU (Sudankooperation)
2000 - 2006 Wissenschaftliche Assistentin am Institut für Soziologie der FU Berlin
2007 und 2008 DAAD- Kurzzeitdozentur an der Ahfad University for Women in Omdurman/ Sudan
2007 - 2008 Wissenschaftliche Mitarbeiterin FU Berlin/ Institut für Soziologie (E- Learning und Methoden, ½ Stelle)
2007 - 2009 Lehrstuhlvertretung an der Ruhr Universität Bochum (Internationalisierung und   Entwicklung
2009 - Dozentin für Entwicklungssoziologie und - ökonomie an der Theologischen Hochschule Friedensau

Publikationen

Qualifikationsschriften

2005: Geschlecht, Macht, Familie – Lokalisierung und Aushandlung von „Moderne“ in sudanesischen Haushalten und Familien

1995: Nomadenfrauen in der Stadt: Wirtschaftliches Handeln zwischen Markt und Moral. Die Überlebensökonomie der Turkanafrauen in Lodwar (Dissertation)

1989: Frauengruppen in Kenia - zwischen gegenseitiger Hilfe und betriebswirtschaftlichem Kalkül, Berlin (Diplomarbeit)

Monographien

1996: Nomadenfrauen in der Stadt: Die Überlebensökonomie der Turkanafrauen in Lodwar, Berlin: Reimer

1994: Mit Vera Scholz: „Wir wollen Turkanafrauen bleiben“ - Frauen im Prozeß der Verstädte¬rung ostafrikanischer Viehnomaden

Herausgeberschaften

2017: Mit Olaf Berg, Hannah Franzki und Hildegard Scheu. Widerstand mit Kunst, Peripherie 145, 2015

2015 Mit Daniel Bendix, J.Olaf Kleist, Helen Schwenken und Maja Zwick: Dis-placement: Flüchtlinge zwischen Orten. Peripherie 138/139

2005 Mit Reinhart Kößler und Daniel Kumitz; (Hrsg): Gesellschaftstheorie und Provokationen der Moderne. Peripherie Sonderband. Münster, Westphälisches Dampfboot

2004: Mit Parto Teheranni- Krönner und Gabriele Zdunnek: Gender und Islam. Schwerpunktheft der Peripherie. Heft 95.Münster. Westphälisches Dampfboot.

1999: Mit Parto Teherani – Krönner und Uta Hoffmann-Altmann (Hrsg): Frauen und nachhaltige Entwicklung. Beiträge der III. Internationalen Tagung „Frauen in der ländlichen Entwicklung“. Pfaffenweiler. Centaurus Verlag

Artikel in Zeitschriften und Büchern

2017: Mit Jill Blau: Diversity Management und Interkulturelles Leben in Friedensau. Dialog 2017(1)

2016: Mit Margret Otto:  „Neighbourhood is our Native Culture“: Translocal Neighborhoods in Khartoum and Juba. In: Sondra Hale and Gada Kadoda (eds): Networks of Knowledge Production in Sudan: Identities, Technologies and Mobilities. Boulder, Lexington Books: 169-186

2016: Der Subsistenzansatz in Theorie und Praxis. In: Karin Fischer, Gerhard Hauck, Manuela Boatca (Hg): Handbuch Entwicklungsforschung. Heidelberg, Springer: 67-78

2015: „Als ob es nur Dinka und Nuer gibt…“ Ethnische Zugehörigkeiten in Khartum und Juba. In: Gerhard Hauck, Ilse Lenz und Hanns Wienold (Hg): Entwicklung, Gewalt, Gedächtnis. Münster, Westphälisches Dampfboot:  157 – 176

2016: Festung Europa: Schutz vor Gefüchteten oder Flüchtlingsschutz, Dialaoh 2016(1)

2015 Mit Maja Zwick: Displacement. Stichwort. Peripherie 138/139: 355 – 357

2014: „Dahinter steht der Tribalismus“: Ethnische Politik im Südsuan. IZ3W 342.

2014: Rückkehr oder Vertreibung. Die Returnees in Juba, In:IZ3W 340: 6-9.

2014: Mit Gihan Abdalla: Erinnerung an eine schwere Zeit: Widerstand und lokale Aneignung von Mikrofinanzprojekten im Sudan. In: Georg Klas; Philip Mader (Hg.); Rendiete machen und Gutes tun? Frankfurt, Campus: 61 – 71

2014: „Über Daten nachdenken“: Grounded Theory Studien in der entwicklungssoziologischen Forschung. In Petra Dannecker; Birgit Englert (Hg9: Qualitative Methoden in der Entwicklungsforschung. Wien, Mandelbaum:.75 -93.

2014: „There it will be better…“: Southern Sudanese in Khartoum Imagining a new ‘Home’ Away from ‘Home’. In: Identities: Global Studies in Culture and Power, 21(3): 305 – 319.

2012: "Juba ist unser Ort"-Politics of Place im neuen Südsudan. Perpherie 126/127: 218 -249

2010: Intersektionalität, Ethnizität und Geschlecht: Umsetzung in der qualitativen Sozialforschung. In: Dagmar Vinz,Sandra Smykalla (Hrsg): Intersektionalität zwischen Gender und Diversity. Theorie, Methoden und Politiken der Chancengleichheit.Münster, Dampfboot; Band der Buchreihe "Forum Frauen- und Geschlechterforschung" der Sektion Frauen- und Geschlechterforschung der DGS, pp. 128 – 143

2010: Negoriating Belonging after the CPA: The Case of the Bari Youth in Khartoum Sudan. In: Beswick, Stephanie, Spaulding, Jay u.a (eds): Sudan's Wars and Peace Agreements.  Cambridge Press, pp. 137 -162

2010: „Das ist keine Arbeit für eine Frau wie mich“: Der Diskurs um Frauenerwerbsarbeit im Sudan. Peripherie 118/119: 237-263.

2008: mit Asia Makkakwi, Tayseer El Fatrih:  Women and Finance in Rural and Urban Sudan: A Case Study in Greater Omdurman and Khartoum.Working paper 87. Institut für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaus, HU Berlin

2008: „Bari“ sein in Khartum: Ethnische und andere Zugehörigkeiten nach dem Friedensabkommen im Sudan. Working Paper 57/2008, COMCAD - Center on Migration, Citizenship and Development. Bielefeld.

2007: Autonomie oder Sicherheit: Das Aushandeln (neuer) Geschlechter- und Familiennormen in sudanesischen Familien Erscheint demnächst in Afrika Spektrum.

2007: Feminismus zwischen Identitätspolitiken und Geschlechterkonstruktionen. In: gender- politik – online, FU Berlin:

2006: Mit Asia Makkawi, Tayseer El Fatih: Women and Finance in Sudan. A Case Study in Greater Omdurman and Khartoum. In: Ahfad Journal 23 (1). Omdurman.

2006: Mit Asia Makkawi, Tayseer El Fatih: The Credit Helps me To Improve my Business: The Experiences of Two Microcredit Programs in Greater Khartoum. In: Ahfad Journal 23 (1). Omdurman.

2006: Visible and Invisible Work: Development, Economy and Gender in Sudan. Paper presented at the workshop „Negotiating Development: trans-local Gendered Spaces in Muslim Scoieties.“

2005: Globalization of Poverty or Empowering Poor Women: Female Income Earning in the Food Sector in Sub Saharan Africa. In: Schulz, Manfred, Kracht, Uwe (eds.): Food and Nutrition Security in the Process of Globalisation, Münster, LIT: 681 – 694.

2005: Buying Food and Stretching the Money: Changing gender roles in Sudanese households. In: Schulz, Manfred, Kracht, Uwe (eds): Food and Nutrition Security in the Process of Globalisation, Münster, LIT.:408  425.

2005:: "Er muss für uns sorgen, ich behalte mein Geld": Einkommensverteilung und innerfamiliäres Verhandeln in sudanesischen Familien. In: Reinhart Kößler, Daniel Kumitz und Ulrike Schultz (Hrsg.): Gesellschaftstheorie und Provokationen der Moderne. Peripherie Sonderband. Münster, Westphälisches Dampfboot

2005: Itega und Sandug: Spar- und Kreditgruppen als Teil der Frauenökonomie in Kenia und Sudan. In: Steffen Wippel (Hrsg.): Wirtschaft im Vorderen Orient. Berlin, Klaus Schwarz Verlag: 261 – 182.

2004: Gute und schlechte Arbeit: Frauenarbeit im Sudan. In: Volker Lühr, Arne Kohls, Daniel Kumitz (Hrsg.): Sozialwissenschaftliche Perspektiven auf Afrika, Festschrift für Manfred Schulz. Münster, LIT Verlag: 27 – 53.

2004: Editorial zum Schwerpunktthema Freundschaft. In: afrika spektrum 39 (2004) 1: 5 – 7.

2004: Negotiating Gender: Gender Relations and Identities in African Marketplaces.  In: Karl Wohlmuth u. a. (Hrsg.): African Entrepreneurship and Private Sector Debelopment. African Yearbook 2002/03. Münster LIT:  413 – 440.

2002: Das Konzept des Empowerment bei der Evaluierung von Frauenkreditprogrammen in Afrika. Africa Spectrum 37 (1): 61 – 79

2001: Der Markt als Frauenraum? Geschlechteridentitäten und geschlechtliche Arbeitsteilung auf afrikanischen Märkten. In: Wippel, Steffen/ Inse Cornelsen (Hrsg.): Entwicklungspolitsche Perspektiven im Kontext  wachsender Komplexität. Festschrift für Dr. Dieter Weiss. Bonn: Weltforum Verlag: 453 – 468

2000: Gender und Markt: Geschlechterverhältnisse auf afrikanischen Märkten. CD VAD Vereinigung von Afirkanisten in Deutschland e.V:: Leipzig

2000: „One Day, We Will Return Home“ – Turkana Women Migration and Remigration. In: Knörr, Jacqueline/ Meier, Barbara (eds.): Women and Migration. Anthropological Perspectives. Frankfurt/ New York: Campus: 164 – 180

2000: Gender und Kredit: Lokale Erfahrungen mit Mikrokreditprogrammen im Sudan. Deutscher Tropentag 1999. Knowledge Partnership. Berlin Congress-Report. GmbH 2000

1999: Milk, Meat and Maize – Food, Food Security and Changing Gender Identities in Turkana Society. In: Mit Parto Teherani – Krönner/ Uta Hoffmann-Altmann/ Ulrike Schultz  (Hrsg): Frauen und nachhaltige Entwicklung. Beiträge der III. Internationalen Tagung „Frauen in der ländlichen Entwicklung“. Pfaffenweiler. Centaurus Verlag: 81 – 86

1998: Famine and Markets in Nomadic Systems: Conceptual Approaches Reconcidered. In: Proceedings of the Third European Symposium on Rural and Farming Systems Analyses: Enviromental Perspectives, Stuttgart-Hohenheim: 460-481

1997: „Eines Tages werden wir zurückgehen“ - Migration und Remigration von Turkanafrauen in Lodwar. In: KEA, Zeitschrift für Kulturwissenschaften 10: 205-230

1997: Hungerkrisen in der Turkana: Handlungsstrategien im Spannungsfeld zwischen Subsistenzproduktion, Markt und Entwicklungspolitik. In: Peters, Kurt J. (Hg.): Ressourcen¬knappheit und Erhaltung der Lebensgrundlage - die Herausforderung für die Zukunft -, Symposium am 12. und 13. Dezember 1996, Berlin: 184-196

1996: Vom guten und schlechten Geld: Wertsetzungen in der Nomadenwirtschaft der Tur¬kana´s. In: Lorenzl, Günter (Hg.): Urbane Naturaneignung als agrarische Marktchance? (Etwas veränderte Version des Peripherieartikels),  Berlin: 151-174: Köster

1996: Von gutem und schlechtem Geld - Geldverwendung und -symbolik bei den Turkana. Peripherie 62: 72-94

1993: Auf Besuch bei kenianischen Frauen - Methodische Überlegungen anläßlich zweier Feldforschungsaufenthalte in Kenia. In: Zdunek, Gabriele; Fiege, Karin (Hg.): Methoden - Hil¬festellung oder Korsett? Erfahrungen mit studentischer Feldforschung in Afrika, Asien und Lateinamerika, Saarbrücken: 131-142: Breitenbach

1992: Von der Projektevaluiererin zum „Social Event“. In: Trenk, Marin; Weiss, Dieter (Hg.): Bei  Fremden Freunden. Erfahrungen aus studentischer Feldforschung, Hamburg, Münster: 49-56: Lit

Diskussionspapiere und Berichte

2007:"... und es motiviert mich dann auch." Ehrenamtliches Engagement von Frauen mit türkischem Migrationshintergrund im Berliner Wrangelkiez (Forschungsbericht)

2004: Mit Asia Makkawi und Tayseer El Fatih: Women and Finance in Sudan: A Case Study in Greater Omdurman and Khartoum. Unveröffentlichter Forschungsbericht.

1998: Mit Günter Lorenzl und Amna Elshafie: The Ahfad – Humboldt Link Pro-gramme: Women for Development: HU Berlin, Institut für Wirtschafts – und Sozialwissenschafen des Landbaus. Fachgebiet Agrarmarktlehre, Arbeitsbericht 3

1997: Famine and Markets in Nomadic Societies: Conceptual Approaches Reconsidered. HU Berlin, Institut für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaus. Fachgebiet Agrarmarktlehre, Arbeitsbericht 2

1993: Mit Vera Scholz: „We want to remain Turkana women“ - Women in the Process of Urbanisation of East African Livestock Nomads (unveröffentlichte Übersetzung des Abschlußberichtes des Forschungsprojektes „Geschlechterverhältnisse, sozialer Wandel und Frauenpolitik in Kenia), Berlin

1990: Die Last der Arbeit und der Traum vom Reichtum: Frauengruppen in Kenia zwischen gegenseitiger Hilfe und betriebswirtschaftlichem Kalkül. Diskussionspapiere, FU Berlin, Fachbereich Wirtschaftswissenschaft, Fachgebiet Volkswirtschaft des Vorderen Orient. Nr. 1.

Vorträge

"Being out of Place” The Situation of Southern Sudanese Youth after the CPA. 39th World Congress of the International Institute of Sociology, Yerevan 11.-14. 6. 2009

Ethnische GrenzgängerInnen: „Bari Sein“ in Khartum nach dem Friedensabkommen (CPA). Migration(en) und Entwicklung(en) Transformation von Paradigmen, Organisationen und Geschlechterordnungen. Bielefeld, 10. – 11. Juli 2008

Women and Finance in Sudan: A Case Study in Greater Omdurman and Khartoum  Sudan. Sudan Workshop Summer School, 23th of June to the 24th of June 2008, Faculty of Agriculture and Horticulture Humboldt-Universität zu Berlin, Germany

Home” Coming or Staying “Home”: The case of Bari Youth in Khartoum. Sudan Workshop Summer School, 23th of June to the 24th of June 2008, Faculty of Agriculture and Horticulture Humboldt-Universität zu Berlin, Germany

Rückkehr oder Bleiben. Flüchtlinge und Vertriebene in Afrikanischen Gesellschaften. Vortrag zur Lehrerfortbildung, Ruhr Universität Bochum, Juni 2008

“Home Coming” or “Staying On”: Negotiating Belonging After the CPA; The Case of Bari Youth in Khartoum/Sudan. Sudan Studies Association , 27th Annual Conference , Florida Tallahassee. USA, 16.-18. Mai 2008

Negotiating Gender on the Local Level Lecture at the Summer School. Perspectives of Feminism and Identity Politics in Africa. Modul 3: Localizing Gender Politics, Sokoto, Nigeria

Autonomy or Security: Negotiating Family Norms in Sudanese Households. AEGIS European Conference on African Studies: 11 - 14 July 2007. African Studies Centre, Leiden, The Netherlands

A Comment on Return Migration. Cooperative research project: Governance and Social Action in Sudan after the Peace Agreement. Workshop: “After the Comprehensive Peace Agreement/CPA: Signs of Change?”  November 13-14, 2006, Universität Bremen

Negotiating Islam and Gender in Sudan. Public Lecture, Usama Dan Fodyo University Sokoto.  März 2006.

Awi and Ekal. Property Rights in the Turkana Society. Ahfad-Humboldt-FU Link Programme. 6th Summer School:  Land Tenure and Women‘s Rights, Omdurman, Ahfad University Omdurman, December 2005

Visible and invisible Work: Development, Economy and Gender in Sudan. Negotiating Development: Translocal Gendered Spaces in Muslim Societies, Bielefeld, 13.10.2005-15.10.2005

Autonomie und Sicherheit. Das Aushandeln von Familiennormen in sudanesischen Haushalten und Familien.Am 8.7.2005 auf der Frühjahrstagung der Sektion Entwicklungssoziologie und Sozialanthropologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (ESSA) zum Thema „Familie und Verwandtschaft“ in Bayreuth/Thurnau

Negotiating Modernity and Islam in Sudanese Families: The Case of Income Earning Women in Omdurman and Khartoum. European Conference of African Studies (AEGIS),June 29 - July 2, 2005 at the School of Oriental and African Studies and the Institute of Commonwealth Studies,  London, UK

The Discourse on Transnational Migration. Workshop: Engendered Migration in Transnational Social Space, HU Berlin. Fakultät für Agrarwissenschaften und ZMO, Berlin 2004

Forschung

Derzeitiges Forschungsvorhaben: Ethnizität, Geschlecht und Nation Building im Kontext von Rückkehrprogrammen im Südsudan.

Forschung im Rahmen der Habilitation: Aushandlung von Modernisierung und Islamisierung in sudanesischen Haushalten, 2002- 2004

Forschungsprojekt zu Women and Finance in Sudan in Kooperation mit der Ahfad University for Women, Sudan. 2002 - 2005

Feldforschungsaufenthalte in der Turkana/ Kenia im Rahmen des Forschungsprojektes:Geschlechterverhältnisse und sozialer Wandel in Kenia. 1991 - 1993. Frauenförderungsprogramm des Senats für Frauen und Arbeit, Berlin.

ASA- Stipendium der Carl Duisburg Gesellschaft für Forschungsvorhaben: Promotion of Women Groups in Turkana, Kenya 1989.

Empirische Forschung für die Diplomarbeit in Kenia: Frauengruppen in Kenia zwischen gegenseitiger Hilfe und betriebswirtschaftlichem Kalkül. 1987

Summerschools and Workshops

Summer School: "Gender and Development" an der Ahfad University for Women, Omdurman. August 2001

Workshop zum Thema „Microfinance for Rural Development“ in Medani/ Sudan (in Kooperation mit der University of Gezira) (DAAD Alumni Programm), October 2002

Workshop zum Thema „Rural Finance and Microfinance“ in Medani/ Sudan (in Kooperation mit der University of Gezira), Septmeber  2003

Summer School „Qualitative Methoden“ an der Ahfad University for Women in Omdurman, October 2003

Workshop: "Feminist Perspectives". Internationale Tagung an der FU Berlin, 28.5.-29-5. 2005

Summer School zu „Women in Islam: Theoretical Debates and Women’s Activism“ an der Ahfad University Omdurman in Kooperation mit dem ZMO und dem Institut für Islamwissenschaften (finanziert von der Volkswagenstiftung, September 2005)

Workshop „Qualitative Methoden Usman dan Fodiyo University Sokoto – Nigeria, März 20

Summer School: "Perpectives of Feminism and Politics of Identity in Africa" in Kooperation mit der Usman Dan Fodyo University Sokoto – Nigeria, (finanziert von der Volkswagenstiftung), August 2007

Betreute Doktorarbeiten

Betreute Doktorarbeiten

Abgeschlossene Doktorarbeiten

Gihan Adam Abdalla: The Influence of Financial Relations on Sustaining Rural Livelihood in Sudan: Reflecting the Significance of Social Capital in the Village Al Dagag, North Kordofan State

Kaoru Yoneyma: Sozial Politische Aktivitäten der Filipinas in Japan

Maria Eguia de Huerta: How can the Human Capability Approach Contribute to Gender Mainstreaming? A Post-development Perspective on the Dynamics of Gender Equality Promotion in the International Cooperation for Development

Gender Mainstreaming (henceforth GM) is a very extended and recommended strategy to promote gender equality in the international cooperation for development. At its most basic implementation level, it asks development professionals to include a gender perspective in their area of work, which may range from water management to sustainable tourism. These professionals, in turn, will mostly be assessing the local staff of a partner organisation in their expertise area, theoretically, in a way which includes that gender perspective. This journey that GM is expected to take, starting from the headquarters of the European organisation, is neither simple nor is it causing only positive effects in the lives of those people affected by development projects. This work argues that there is a poor connection between people’s wellbeing and gender equality promotion and asks how the Human Capabilities Approach may contribute to enforcing that essential linking.

This research has taken a theoretical framework that critically engages with development and its multiple embedded interactions among the people from the North and the South who are taking part in them. The empirical results have shown the ways in which GM is so intertwined with those powerful dynamics that take place at the most practical level of international cooperation for development. It has deconstructed the actors involved in the implementation level of gender politics and has highlighted their often forgotten human side, which influences the ways they interact with others.

Also framed in a critical theoretical framework that explains GM’s depolitization, further empirical results have shown that GM is a technical procedure that causes confusion and is, in most cases, avoided. However, the results have also shown that gender equality promotion does still take place in the spaces of cooperation for development. This happens in a way that cannot be seen under the parameters of GM. While outlining the ways in which what I have called ‘intuitive strategies’ for promoting gender equality happen, I strongly argue for the need for further research into these approaches in order to not let their potential dangers go unnoticed nor miss their great potential. These ‘intuitive strategies’ strongly rely on a much stronger connection between gender issues and human well-being. They, in turn, urge us to reframe the spaces for interaction between the North and the South beyond the problematic dynamics of the established international cooperation for development.

Abstract pdf - DeEguiaHuerta

Lohna Bonkat: Surviving in a Conflict Environment: Market Women and Changing Socioeconomic Relations in Jos, Nigeria-2001-2010

Aki Krishnamurthy: Scham, Macht Geschlecht: Körperdialoge in Südindien

Jill Blau: Collective Land Use Strategies of Pastoralists in Ethiopia and Germany

Bettina Barthel: Postkoloniale Perspektiven auf Dezentrale & Erneuerbare Energien. Ethnografische Analysen zweier Deutsch-tansanischer Partnerschaften der Technikentwicklung

Celina Barry: Auf der Suche nach dem Glück der Gebildeten Frauen: Eine Grounded Theory zum Verhältnis von Frauenbewegungen, Bildung und Rassismus im Postkolonialen Dakar


Zusammenfassung

Wie vielerorts steht in frauenrechtlichen Kämpfen in Dakar die Frage des Zugangs zu Bildung im Zentrum der Debatten. In Interviews legten mir junge Frauenrechtsaktivistinnen nahe, dass sie gute Bildungsabschlüsse als Voraussetzung für ein glückliches Leben sehen. Dieses Streben nach einer Zukunft als gebildete Frau* deckt sich mit der transnationalen Tendenz, Bildung als Schlüssel für Gerechtigkeit und Weltfrieden zu idealisieren. Dem ist entgegen zu halten, dass Bildung bislang nicht dazu vermocht hat, die Situation Afrikanischer Gesellschaften grundlegend zu verbessern; für die Meisten sind die Aussichten auf das Glück der gebildeten Frauen stark eingeschränkt. Vor diesem Hintergrund unterziehe ich das Alltagsverständnis von Bildung als Schlüssel zum Glück der Kritik. Dazu entwickle ich eine konstruktivistische Grounded Theory, die den von Klassismus und Rassismus geprägten postkolonialen Zusammenhang greifbar macht, in dem dieses Verständnis zum Tragen kommt.

Von den Perspektiven Schwarzer Frauen ausgehend schaue ich zunächst nach den sozialen Spaltungen und intersektionalen Beziehungen, die die Gesellschaft Dakars strukturieren und die Aussichten auf das Glück der Gebildeten bestimmen. Daraufhin zeichne ich deren Kritik an eurozentristischen Bildungs- und Papierregimen nach, in denen das westliche Diplom als Ticket zum Glück fetischisiert wird. Meine Ideologiekritik vertiefend analysiere ich anschließend das Phänomen, dass Bildungsdiskursen nach wie vor kolonial-rassistische, zivilisatorische Ideen von Menschsein zugrunde liegen, die suggerieren, dass erst Diplome bzw. die Beherrschung der westlichen Buchkultur menschlich und glücklich machen. Mit Blick auf den postkolonialen Alltag gehe ich dann darauf ein, wie die Ideologie des Glücks der gebildeten Frauen in Subjektivierungsprozesse verwickelt ist, die gebildeten Frauen (weißen Frauen und Afrikanerinnen) koloniale Macht vermacht, die ihre Emanzipation mit Ambivalenz füllt.

Der Zusammenhang zwischen Ideologie und (neo-)kolonialen kapitalistischen Strukturen wird konsequent im Bewusstsein behalten. So kristallisiert sich heraus, dass zeitgenössische Bildungspolitiken, insbesondere entwicklungspolitische, weniger zum Glück Afrikanischer Frauen beitragen als zur (Re-)organisation von Kapital, das von rassistischen und patriarchalen Herrschaftsbeziehungen abhängt und sie verschärft. Ausblickend stellt sich die Frage, wie Feminismus angesichts kolonisierender Bildungsregime repolitisiert und Glück dekolonisiert werden kann.

Abstract

In Search of the Happiness of Educated Women.
A Grounded Theory on the Relationship between Women’s Movements,
Education and Racism in Postcolonial Dakar

Throughout the world, the issue of access to education is at the center of women's rights debates. As young women's rights activists suggested in interviews, they consider a good educational qualification as the prerequisite for a happy life. Their striving for a future as an educated woman coincides with the transnational tendency to idealize education as the key to justice and global peace. At the same time, it should be recognized that education has not been able to fundamentally improve the situation of African societies so far; for most, the prospects of acquiring the happiness of educated women are severely limited. Against this backdrop, I challenge the common assumption of education as the key to happiness. To this end, I develop a constructivist Grounded Theory to describe the postcolonial context characterized by classism and racism within which this assumption took shape.

On the basis of the perspectives of Black women, I identify the social divisions and intersectionalities that shape Dakar’s society and determine the chances for women to achieve the happiness of the educated. I then relate these women’s criticism of the Eurocentric education- and degree-focused culture, in which the Western diploma is fetishized as a ticket to happiness. Subsequently, I explore current Western educational discourses, which are still based on colonial-racist, “civilizing” ideas of what it means to be “human”, and all of which suggest that earning a diploma and mastering Western book culture are necessary prerequisites for being human and happy. In relation to the postcolonial Everyday, I demonstrate how the ideology of the happiness of educated women plays a role in processes of subjectification, which grants colonial power to educated women(white and African), which in turn renders their emancipation ambivalent.

Moreover, the paper consistently makes reference to the connection between ideology and (neo-)colonial capitalist structures. The analysis of these connections reveals that current educational policies in development assistance – rather than helping achieve the happiness of African women – in fact end up contributing to the(re)-organization of capital, which depends on racism and patriarchy. In my conclusions, I ask how feminism can be repoliticised in the face of a colonizing educational culture and how happiness can be decolonized.

Sara Dehkordi: Forced Evictions and Criminalization and Politico-Economic Violence in Contemporary South Africa

 

Laufende Doktorarbeiten

Maja Zwick: Provisorisches Emplacement. Mobilität, Orte und Zugehörigkeit im Kontext der Saharauischen Flüchtingslager in Algerien

Fränze Seidel: Transnationale Familien in der Republik Moldau: Reflexion der Trennungserlebnisse inzwischen erwachsener Kinder

Shelan Ali Arf: Women's Everyday Reality of Social Security: The Case of divorced women in Iraqui Kurdistan

Margret Otto: Knitting Networks of Belonging: The Construction of Neighbourhoods in Times of Transition and Transformation. The Case of Khartoum after the Separation of South Sudan

Kwaku Arhin-Sam: Return Migration, Reintegration and Sense of Belonging: The Case of Skilled Ghanaian Return 'Borgas'

Annette Witherspoon: Diversity Turn in Land Use Science: Intersectionality Power and Wellbeing

Sara Abbas: Delivering Salvation: The Woman of the Islamist Movement and the Discourses and Practices of Sudan's Civilizational Project

Charles Hategekimana: Community Based Associations and their Role in Rural Development in Rwanda: Policies, Practices and Challenges

Development of communities is not possible if it does not include the development of the people and by the people themselves. From many years ago, the former Tanzanian president Julius Nyerere (1968) as quoted by Oakley et al. (1991) stated that rural development is the participation of people in a mutual learning experience involving themselves, their local resources, external agents and outside resources. People cannot be developed; they can only develop themselves by participation in decision and cooperative activities which affect their wellbeing. People are not developed when they are herded like animals in new ventures. Even today, many social capital researchers and development stakeholders still claim that participation of the people in their development is of paramount importance. Rural communities have strong social ties in their neighbourhoods as one of their local resources and therefore they can work together for the purpose of their development. It is in this perspective that the present research intends to discover how community based associations are used in Rwanda, by the people themselves, as a tool of development in rural areas with reference to their capabilities and in a participatory fashion. Are there strong policies supporting the local associations in the process of development? Are all people really involved in their development process through community based associations? What are the challenges faced by these associations in the processes and practices of development and how can they be solved?

The research design which will be used is qualitative, with a focus on Grounded Theory (GT) and Ethnographic Methods (Charmaz, 2014). Intensive interviews, participatory observations and documents will serve to gather data from the sampled Rwandan villagers, development actors and local leaders with reference to rural community based associations from the Eastern Province, District of Bugesera, Mayange Sector, Gakamba and Kibenga Cells. The sample will be determined using non-probabilistic sampling techniques, namely purposive sample, convenience sample, and snowball sample. The collected qualitative data will be analysed and interpreted using ATLAS Analytical computer Software (Atalas.ti) through codings, memos.

The research will be done within three years. The first six months will be dedicated to the development of theories, concepts and definitions, one month to the development of research methodology, 4 months to the initial field visit, one month to the proposal writing, two months to the analysis of initial field data, 3 months to the writing up of chapters, 2 months to the adjustment of research methodology based on initial data analysis, 5 months to the actual field visit with well-designed tools for data collection, 1 month to the writing up of chapters, 6 months to the data analysis, 2 months to the interpretation of data and findings, one month to the writing up of chapters, 2 months to the final writing up and submission of the thesis.

Key concepts: Community, Rural Community, Social Capital, Association, Community Based Associations, Poverty, Development, Rural Development, Decentralization, Participatory Approach and Capability Approach

Abstract pdf - Charles Hategekimana

Shillah Menussi: Participation and the Cultural Politics of Power: The Case of Kenya's Maasai